07-09-2022 Αποχαιρετιστήρια επιστολή του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου – Κων/νου Καμπουράκη
Με την αποχώρηση μου από τη θέση του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου, λόγω συνταξιοδότησης, κλείνει ένας ιδιαίτερα σημαντικός και παραγωγικός κύκλος της ζωής μου. Το 1974 που εισήχθην στο Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ήμουν ευτυχής, γιατί θα σπούδαζα Φυσική αλλά και επιπλέον ως εκπαιδευτικός θα δίδασκα, ένα λειτούργημα που με ενθουσίαζε.
Στη ζωή κάθε κύκλος έχει αρχή και τέλος. Στην εκπαιδευτική μου διαδρομή διέτρεξα όλες τις βαθμίδες. Εργάστηκα στην ιδιωτική εκπαίδευση, διορίστηκα στη δημόσια εκπαίδευση, όπου δίδαξα αρκετά χρόνια ως μαχόμενος εκπαιδευτικός στη σχολική αίθουσα. Διετέλεσα Διευθυντής Γυμνασίου, Γενικού Λυκείου, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακός Διευθυντής. Παράλληλα συμμετείχα ενεργά στο συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών και οι συνάδελφοι με εξέλεξαν αρκετές φορές στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΛΜΕ Πρέβεζας. Συμπλήρωσα τις σπουδές μου με Μεταπτυχιακό Δίπλωμα και Διδακτορικό από το Τμήμα Χημείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και εξ΄αυτών προέκυψε ένα συγγραφικό και ερευνητικό έργο με δημοσιεύσεις σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και σε συνέδρια.
Ως Περιφερειακός Διευθυντής κατέβαλα κάθε δυνατή προσπάθεια να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις του σύνθετου έργου μου με δημοκρατικό πνεύμα, αίσθημα δικαίου, διαφάνειας και ισονομίας. Επί τριάμισι σχεδόν χρόνια όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία, μαθητές/τριες, εκπαιδευτικοί, γονείς, συνδικαλιστές και βεβαίως στελέχη της εκπαίδευσης είχαν άμεση δυνατότητα πρόσβασης.
Τα τελευταία χρόνια έγιναν αρκετά βήματα βελτίωσης και εκσυγχρονισμού στο χώρο της εκπαίδευσης. Ολοκληρώθηκε η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, διορίστηκε ένας σημαντικός αριθμός μονίμων εκπαιδευτικών καλύπτοντας μόνιμες λειτουργικές ανάγκες τόσο στη γενική όσο και στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, διαδικασία που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβερνητική ηγεσία και την συνέχισε η παρούσα. Ενισχύθηκε η επαγγελματική εκπαίδευση καθώς και οι υποστηρικτικές δομές με τον διορισμό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.
Διαχειριστήκαμε δύσκολα και πρωτόγνωρα ζητήματα λόγω της πανδημίας. Η μετάπτωση από την δια ζώσης στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και η λειτουργία διαδικτυακών- διαπεριφερειακών σχολείων ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα και καταφέραμε να διατηρήσουμε την επαφή των μαθητών με την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα σχολεία ενίσχυσαν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία βελτίωσαν τις ψηφιακές τους δυνατότητες. Αυτό αποτελεί ένα θετικό κεκτημένο που θα πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω τόσο σε εξοπλισμό όσο και σε βελτίωση των δυνατοτήτων εκπαιδευτικών και μαθητών. Στο ΠΕΠ Ηπείρου, Προγραμματική περίοδος 2021-27 για την αναβάθμιση των τεχνολογικών υποδομών και του τεχνολογικού εξοπλισμού στις σχολικές μονάδες έχει εγγραφεί ποσό 3 εκατ. ευρώ.
Με ιδιαίτερη ευαισθησία και εν συναίσθηση ασχολήθηκα με τα θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, ο διορισμός μονίμων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής είναι ένα θετικό βήμα, πρέπει όμως η προσπάθεια αυτή να συνεχιστεί ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες με αναπηρία, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες να στηριχθούν περαιτέρω και να τους παρέχεται κάθε δυνατή βοήθεια. Οι Δήμοι πρέπει να εκπονήσουν ένα πρόγραμμα σχολικής στέγης με προτεραιότητα στην ανέγερση σύγχρονων ειδικών σχολείων.
Μια οδυνηρή κατάσταση που βίωσα είναι η αναστολή και η κατάργηση σχολικών μονάδων κυρίως νηπιαγωγείων και δημοτικών σε ορεινές και δυσπρόσιτες περιοχές συνέπεια της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού. Σε κάθε Π.Ε έχουμε μια κεντρομόλο μετακίνηση από τους περιφερειακούς Δήμους προς το μητροπολιτικό. Το δημογραφικό πρόβλημα είναι ένα εθνικό πρόβλημα, χρειάζεται μακροχρόνιες πολιτικές, βάθος και διάρκεια χρόνου για να αναστραφεί η διαγραφόμενη κατάσταση.
Ό,τι καταφέραμε αυτά τα χρόνια ως Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας πολλών ατόμων και φορέων. Άξιους συνοδοιπόρους σε αυτή την πορεία είχα τους συνεργάτες μου, υπαλλήλους της Περιφερειακής Διεύθυνσης και τους Προϊσταμένους των εποπτευόμενων φορέων (Διευθύνσεων Εκπαίδευσης των Π.Ε. της Περιφέρειάς μας, του ΠΕ.Κ.Ε.Σ Ηπείρου, των ΚΕ.Π.Ε.Α και των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.). Επίσης τα μέλη των Υπηρεσιακών Συμβουλίων, Συνδικαλιστικών Συλλόγων των Εκπαιδευτικών, Συλλόγων Γονέων, των Εκπροσώπων Φορέων και Συλλόγων και τα ΜΜΕ με τα οποία είχαμε άψογη συνεργασία.
Καθοριστική για την ομαλή λειτουργία των σχολείων υπήρξε η συνεργασία με την αιρετή Περιφέρεια καθώς και με τους Δημάρχους και τους Αντιδημάρχους Παιδείας. Ιδιαίτερα αποδοτική υπήρξε η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στη συνδιοργάνωση επιμορφωτικών σεμιναρίων και ενημερωτικών ημερίδων. Θα ήταν παράλειψη να μη αναφερθώ στην παρούσα και προηγούμενη πολιτική ηγεσία και στα στελέχη του Υ.ΠΑΙ.Θ., στους συναδέλφους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης και βέβαια, στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, οι οποίοι, παρόλες τις δυσκολίες και αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν πασχίζουν καθημερινά για να μεταδώσουν γνώση και αξίες στους μαθητές μας. Η εκπαιδευτική διαδικασία την περίοδο της πανδημίας δεν διακόπηκε χάρη στον δικό τους αγώνα.
Κλείνοντας, εύχομαι στην αναπληρώτρια Περιφερειακή Διευθύντρια, Μαρίνα Μπέση, καλή δύναμη και επιτυχία στα νέα της καθήκοντα
Αγαπητοί, αγαπητές συνάδελφοι και συνεργάτες, εύχομαι σε όλους εσάς υγεία και δύναμη, για να συνεχίσετε να προσφέρετε αδιάλειπτα τις υπηρεσίες μας προς όφελος των μαθητών και μαθητριών μας, που αποτελούν την ελπίδα και το μέλλον του τόπου μας. Εύχομαι σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα μια καλή και δημιουργική χρονιά.
Δρ. Κων/νος Καμπουράκης